Zweden/Sweden

19 mei 2019 - Malmö, Zweden

*English below Dutch*

Mijn laatste blog heb ik afgelopen maandag geschreven, dus ik begin een keertje op dinsdag. Dinsdag heb ik een plan opgesteld voor de komende tijd van mijn project. Verder is het verkiezingsseizoen ook hier begonnen. Ze hebben hier niet, zoals in Nederland, mooie borden waar alle affiches zich verzamelen, daarom doen ze het hier anders: ze maken van elke lantaarnpaal een verkiezingsboom! Werkelijk op elke lantaarnpaal zijn er verkiezingsborden en zelfs op de lichtschermen in de bus ontkom je er nu niet aan.

Woensdag tot en met zaterdag ben ik druk bezig geweest met mijn experimenten. Op werk is het op het moment heel rustig, want iedereen heeft tentamens. Mijn Master was opgebouwd uit één jaar lessen en één jaar thesis(scriptie)/stage. Hier is dat niet zo verdeeld, maar doe je beiden tegelijkertijd. De meeste mensen die ik hier ken zijn daarom druk met leren of het schrijven van hun eindverslagen.

Woensdag heb ik wel lekker lang met René gekletst, omdat we een D&D-sessie hadden staan. Beviel wel heel goed en mijn karakter daar is nu, als het goed is, bijna klaar om zich weer bij de groep te vormen waar ik D&D mee speel in Nederland. Verder heb ik weer mooie wandel stukken door de omgeving gemaakt op zowel woensdag (met 20+ graden) en vrijdag (14 graden). Vrijdag was de enige dag dat het echt fris was en heeft het bijna de hele dag geregend. Het weer was dus weer bijna gelijk aan het weer in Nederland.

IMG_20190515_175715IMG_20190517_170939

Buiten werk om heb ik weer veel tijd gestopt in schrijven en heb ik (eindelijk) weer een hoop gelezen. Ik weet wel dat ik hou van lezen, maar het lukt me vaak niet om er ruimte voor te maken ten koste van makkelijker vermaak in de vorm van filmpjes en series.

Nou weet ik dat ik vorige week zei dat ik deze maand ergens naar Zweden wilde gaan met de trein. Ik heb vandaag maar meteen daad bij het woord gevoegd en ben vanochtend met de trein afgereisd naar Malmö, een vestingstad in Zuid-Zweden afgereisd.  In het Nederlands en in het Zweeds schrijven we het als Malmö, maar in het Deens vindt men het Malmø. Malmö is een heel aantal keer gewisseld tussen de Deense en Zweeds macht.

Ik heb er in een enorme stadswandeling van gemaakt. Ik ben door de stad naar de Kungsparken gelopen. Doordat het een heel zonnige zondag was, lag het daar vol met mensen. Ik heb er vooral even in de schaduw zitten lezen.

In Kungsparken ligt het Malmöhus Slott (https://nl.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6hus_(kasteel)). Dit slot is gebouwd door de Denen toen Malmö van hun was. Verder is het in de tweede wereldoorlog een opvang locatie voor vluchtelingen geweest. Daarvoor was het een museum. Dat is het nu ook weer. Het is een beetje een raar museum, want er is een deel gevuld met opgezette dieren, een deel aquarium, een deel reptielenhuis, een deel kasteel en een deel kunstmuseum. Het was een leuke afwisseling en elke nieuwe ruimte die ik inging vond ik weer iets volledig nieuws. Verder was het een fijne manier om de zon een beetje te vermijden.

Ze hadden zelfs mijn favoriete vogel: De Kakapo (sorry voor de onschrepe foto)

Nadat ik, denk ik, alles gezien had ben ik doorgelopen naar Ribersborgsstranden. Het is een groot park met daaraan een strand dat uitkijk op de kust van Denemarken. Ik had geen zwemkleding of iets dergelijks bij me dus ik heb niet echt gezwommen. Ik heb er wel nog een schaduwstukje opgezocht om even van de omgeving te genieten. Daarna ben ik weer terug naar huis gegaan, want een stadswandeling én een museum is best vermoeiend.

Op de achtergrond van de volgende foto staat de oresund brug die Denemarken en Zweden verbind.

Andere plekken die ik nog wil bezoeken nu ik toch “in de buurt” ben zijn: Århus (plaats in het noorden van Denemarken), Oslo én Roskilde (stad ten zuiden van Kopenhagen). Zowel Oslo als Århus zijn goed te doen met flixbus. Dus daar ga ik waarschijnlijk een weekend voor uit trekken waarin ik ’s avonds de bus in ga, in de bus slaap, een dag in de stad besteed en dan weer terug in de bus. Ik hoop dat het gaat lukken. We gaan het zien.

*English

I wrote my last blog past Monday, so this time I start my story on Tuesday. Tuesday, I prepared a plan for my project for the upcoming time. The election season has also started here. In Denmark, they do not have beautiful boards where all posters gather, like in the Netherlands.  The Danes have a different solution: they make every lantern pole into an electoral tree! On every lantern pole, there are electoral signs and even the light screens on the bus will show election advertisements.

Wednesday through Saturday, I've been busy with my experiments. At work, it is very quiet at the moment because everyone has exams. My Master was made up out of one year of classes and one year of thesis/internship. At DTU this is not divided, you do both at the same time. Therefore, most people I know here are busy with studying or writing their final reports.

On Wednesday, I had a good time with René, because we had a D&D-session . I liked it very much and my character there is now almost ready to join the group again with which I play D&D in the Netherlands. I also took a couple of beautiful walks through the surroundings on Wednesdays (with 20+ degrees) and Friday (14 degrees). Friday was the only day it was a little cold, and it has rained almost all day. The weather was almost the same as in the Netherlands, again.

IMG_20190515_175715IMG_20190517_170939

After work, I wrote a lot of the time, and I (finally) read a lot again. I do know that I love reading, but I often fail to make time for it at the expense of easier entertainment like movies and series.

Well, I know that last week I said that I wanted to go to Sweden by train this month. I have just joined the word today and travelled this morning to Malmö, a fortified town in southern Sweden .  In Dutch and Swedish we write it as Malmö, but in Danish one can find the Malmø. Malmö has changed quite a number of times between the Danish and Swedish power.

I made a city walk. I walked through the city to the Kungsparken. Because it was a very sunny Sunday, it was full of people. I have been reading in the shadows.

In Kungsparken lies the Malmöhus Castle (https://en.wikipedia.org/wiki/Malm%C3%B6_Castle). This castle was built by the Danes when Malmö was theirs. In the Second World War, it was a refugee location. Before that, it was a museum, as it is now. It is a bit of a weird museum because there is a part filled with stuffed animals, a part aquarium, a part Reptile House, a part castle and a part art museum. It was a nice change, and every new space I entered, I found something completely new and unexpected. Furthermore, it was an excellent way to avoid the sun for a little bit.

They even had my favourite bird: the Kakapo (Sorry for the bad quality of the photo)

After I had, I think, seen everything, I went to Ribersborgsstranden. It is a large park with a beach that looks out on the coast of Denmark. I had no swimsuit or anything with me, so I didn't swim. I did, however, find a spot in the shadows to enjoy the surroundings. After that, I went back home again because a city tour and a museum visit on are quite tiring.

In the background of the next photo you can see the oresund bridge which connects Denmark and Sweden.

Other places I still want to visit now that I am "near" them are: Aarhus (a city in the north of Denmark), Oslo and Roskilde (a town south of Copenhagen). Both Oslo and Århus, I would try to reach using flixbus. So I probably go for a weekend in which I take the bus in the evening, sleep on the bus, spend a day in the city and then take the bus back. I hope it will succeed. We're going to see.